Onlangs werd ik door een klant gebeld omdat zijn online e-mail – Outlook – niet meer prettig werkte sinds zijn computer op Windows 10 was overgegaan.
Als je gebruik maakt van een online versie van Microsoft Outlook, dan is de ondersteuning van het programma gebaseerd is op de web browser, en niet op Microsoft Office.
Dragon 13 is uitgekomen voordat Windows 10 op de markt kwam. Dat betekent dat de nieuwe web browser die bij Windows 10 hoort helaas niet ondersteund wordt. Het gaat om Microsoft Edge, dat als standaardbrowser ingesteld staat na de upgrade naar Windows 10. Mijn klant had niet eens gemerkt dat er een andere browser was.
Terug naar Internet Explorer
Het is niet ingewikkeld om over te schakelen naar de Internet Explorer, zodat de ondersteuning weer optimaal is. Voer daarvoor de volgende stappen uit:
- Klik op de startknop en tik op het toetsenbord “Instellingen”.
Je ziet bovenaan “Instellingen”, met in kleine lettertjes “Vertrouwde windows store-app” eronder.
Klik deze aan of druk op enter om het Instellingen scherm te openen. - Kies in Instellingen voor het eerste icoontje “Systeem”. (afbeelding tonen)
- Klik vervolgens in de linkerkant van het scherm voor “Standaard-apps”. (afbeelding tonen)
- Klik vervolgens bij Webbrowser op Microsoft Edge. Er verschijnen opties en je kunt voor Internet Explorer kiezen. (afbeelding tonen)
- Sluit nu het instellingen venster en je bent klaar.
In Microsoft Edge kun je met Dragon 13 geen links aanklikken en ook heeft Dragon geen “full text control”. Dat betekent dat je bij het dicteren in een browservenster verminderde functionaliteit hebt. Het kan dus de moeite waard zijn om de bovenstaande stappen uit te voeren.