In mijn berichten hoor je me vaak allerlei positieve ervaringen met de spraakherkenning vermelden. Dit keer laat ik een ander geluid horen: ik had problemen met Dragon spraakherkenning. Of liever gezegd, ik had één specifiek en vervelend probleem met spraakherkenning. In dit blogbericht deel ik de drie dingen met je die ik uitprobeerde om Dragon weer goed te laten werken.
Het probleem met Dragon
Wat ging er nou mis? Elke keer als ik een leesteken zoals komma of punt dicteerde, maakte de spraakherkenning een spatie voor het leesteken. Nou zie ik dat wel vaker gebeuren, maar alleen in vensters die niet ondersteund worden door Dragon.
Dit keer gebeurde het ook in vensters die wél goed ondersteund worden door Dragon. Het ging bijvoorbeeld mis in Microsoft Word en Microsoft Outlook. Dat doet hij anders nooit! Eerlijk waar! (En het is écht eerlijk waar in dit geval 🙂 )
Tip 1: computer opnieuw opstarten
Misschien denk je wel “Hehe, dat is echt wel een advies met een enorme baard. Dat kan ik zelf ook wel verzinnen!”
Heel goed als je dat zelf meteen verzonnen hebt! Dan doe je het namelijk beter dan de gemiddelde computergebruiker. Zowel als trainer spraakherkenning, als in mijn jaren als netwerkbeheerder heb ik veel mensen geassisteerd bij computerproblemen. Daarom weet ik het als geen ander: niet iedereen denkt eraan om eerst even de computer helemaal opnieuw op te starten om te kijken of het probleem dan over is. Zelfs ik niet! 🙂
Maar dit keer dacht ik er wel meteen aan en ik startte de computer opnieuw op. Helaas zonder resultaat. Er bleven spaties verschijnen voor de leestekens. Grrr…
En toen maakte ik een kleine vergissing in de juiste volgorde. Daarom adviseer ik jou om – mocht je onverhoopt een probleem hebben met de spraakherkenning – nu verder te gaan met de derde tip.
Tip 2: de installatie van Dragon repareren
Om de installatie van Dragon te repareren, voer je het oorspronkelijke installatiebestand dat je gedownload hebt opnieuw uit. Of – als je de software op dvd hebt – je start je de installatie vanaf de dvd.
Vervolgens krijg je een menu waarbij je kunt kiezen voor het Wijzigen, Repareren of Verwijderen van de software. Als je kiest voor Repareren, wordt de spraakherkenningssoftware opnieuw geïnstalleerd. In principe blijven je instellingen en gebruikersprofielen allemaal bewaard. Toch is het altijd verstandig om een back-up te maken voordat je dit soort acties gaat uitvoeren.
Enfin, ik voerde de reparatie van de spraakherkenningssoftware uit en startte vervolgens voor de zekerheid mijn computer nog maar eens opnieuw op. Jammer genoeg was de fout nog niet verdwijnen: er verschenen nog steeds ongewenste spaties voor de leestekens. 🙁
Dus toen voerde ik de laatste tip uit..
Tip 3: het maken van een nieuw gebruikersprofiel
Tegenwoordig is het een kleinigheid om even een nieuw gebruikersprofiel in te spreken. Heel handig als je wilt testen of een bepaald probleem veroorzaakt wordt door een fout in je gebruikersprofiel.
Ik klikte dus in de Dragonbalk op Profiel en vervolgens op Nieuw gebruikersprofiel en daarna nog eens op Nieuw.
Een paar minuutjes later kon ik testen. Hoera! Het probleem was opgelost. Maar toen zat ik natuurlijk wel in een gloednieuw gebruikersprofiel dat nog niks van mijn eigen woordenschat kende. Gelukkig kun je via Lexicon en dan Lijst met toegevoegde woorden en woordgroepen exporteren je eigen woorden uit je oude profiel exporteren en de geëxporteerde lijst dan in je nieuwe profiel importeren.
Dit blogbericht is met het gloednieuwe gebruikersprofiel gedicteerd. Ik kan met groot genoegen mededelen dat mijn oorspronkelijke probleem helemaal verdwenen is.
Misschien zeg jij nu “Maar ik heb een heel ander probleem!”
Ook als er bij jou iets anders aan de hand is, zijn de bovenstaande tips echt waardevol.
Er is geen risico aan verbonden (mits je de back-up van je gebruikersprofiel maakt) en met deze aanwijzingen kun je het merendeel van de technische problemen met Dragon oplossen.
Heb jij wel eens problemen met Dragon?
Bij de Spraakherkenningsacademie kun je met al je vragen terecht. Het is niet echt een helpdesk, maar als je een technisch probleem hebt dan denk ik graag met je mee. En er is de cursus en regelmatig nieuwe content. Elke maand is er een live Q&A voor al je vragen.
Meld je nu aan voor de gratis proeflessen. Dan kun je zelf kijken hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Je leert er vast en zeker nog wat bij als je de proeflessen doet.
Hallo Janneke. Na dragon gebruikt te hebben op mijn vorige werk heb ik nu een nieuwe baan en werk ik nu met versie 15.4 ik mee mij te herinneren dat ik in het pakket teksten kon vinden die ik zeg maar voorlas in deagon om mijn verstaanbaarheid te verbeteren maar ik kijk erovr heen denk ik, kun jij mij verder helpen?
Hallo Harry,
Deze versie van Dragon hoeft alleen maar de ongeveer 20 seconden bij het maken van je gebruikersprofiel te horen om je goed te kunnen verstaand. verder leert het programma bij tijdens het gebruik.
Dus het klopt dat he het niet meer kan vinden, het extra trainen zit er niet meer in als functie.
Veel plezier en succes met je nieuwe versie van Dragon!
Ok duidelijk dank voor je snelle antwoord
Ik had ook het probleem met de spaties voor een leesteken. Nadat ik de tip van hierboven gevolgd had en een nieuw profiel had aangemaakt, was dat probleem inderdaad opgelost. Maar toen ik daarna weer terugkeerde naar het oorspronkelijke profiel, ging het daar ook weer goed.
Hallo Lorenz,
Goed om te horen dat jou oude profiel later weer goed werkte. Soms helpt het inderdaad ook om gewoon alles te herstarten.
Bij mij was het niet opgelost nadat ik de hele pc opnieuw had opgestart en gewisseld had naar een andere gebruiker, niets hielp. Ook niet nadat ik mijn nieuwe profiel had ingesproken.
Behalve dan dat mijn nieuwe gebruikersprofiel het wel goed deed, dus die tip wilde ik meegeven.
als ik met dragon in een een word-document werk, blijft word steeds hangen. Bovenin verschijnt dan word-reageert niet. na enige tijd start word weer door. Dit kan wel 30 seconden aanhouden en gebeurt soms om de vijf minuten.
Werk je in lange documenten? Dragon’s performance kan achteruit hollen in sommige Word documenten. Meerdere pagina’s en gebruik van sjablonen met word macro’s erin zijn berucht daarvoor.
Het gaat tegen mijn pensioen lopen. Ik heb daarom Dragon vanaf dvd thuis ook op mijn laptop (windows 10) geïnstalleerd. Functioneert op zich wel goed, alleen kan ik Dragon (nog) niet gebruiken in Outlook en andere mailprogramma’s. Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen?
Dag Jan,
Om goed met outlook te kunnen werken heb je de 15.3 versie van Dragon nodig.
Lees hier meer over hoe je die kunt installeren(als je nu 15.0 hebt); voor eerdere Dragon versies heb ik zo geen advies. Als dat niet goed werkt is er niet veel aan te veranderen.
https://dendraakspraakherkenning.nl/update-dragon-professional-individual-15-beschikbaar/
Met een crashben ik mijn Nuance Naturally speaking 11 premium kwijt.
Ik heb het registratie nummer mnog wel.
Hoe kan ik het programma opnieuw downloaden?
Dragon NaturallySpeaking 11 is rond 2010/2011 uitgekomen. Destijds werd er niet als download geleverd, maar alleen op dvd. Misschien is die nog te vinden? Overigens is het maar de vraag of op een nieuwe computer met – veronderstel ik – Windows 10 erop, deze versie van Dragon nog geïnstalleerd kan worden…
Ik zal verder per e-mail reageren, omdat het geen discussie betreft over dit blogbericht.